Actuele opinie


In de actuele opinie volgen we de stemming tussen de voorstanders en tegenstanders van reviews.

Wouter Verkerk (Gastvrijheid blogger) geeft aan dat niet iedere horeca ondernemer zit te wachten op de Meesterproever van IENS. Er zijn ondernemers die gewoon blij zijn als de gasten een leuke avond hebben gehad. Dat er dan ook iets fout kan gaan hoort bij het werk.

Volgens Wouter mogen de IENS Meesterproevers eens kritisch in de spiegel kijken als het gaat om de doelen van de ondernemer versus de alles moet perfect zijn meetlat van de recensent.

Rob Bosma (Eigenaar Mind Your Guest) reageert geschokt op de blog van Wouter. “Ik ben het geheel oneens!” is zijn conclusie. Rob vervolgt: ”Je gaat toch als restaurant niet in je etalage zetten: ‘Wij maken hier fouten.’ Dat is een belediging voor iedere professionele restaurateur.”

In aflevering 4 uit seizoen 19 van South Park wordt ook op een mooie manier de vergelijking gemaakt tussen een recensent en de ondernemer. Daarbij wordt de nadruk gelegd op de macht die wordt misbruikt door de reviewer. Ook Koninklijke Horeca Nederland heeft onderzoek gedaan in 2015 naar chantage door de reviewer. Van de ruim 800 horecaondernemers gaf 61% aan inderdaad wel eens een gast in zijn bedrijf te hebben gehad die dreigde met een negatieve recensie. De conclusie is om hier vooral niet op in te gaan.

Waar aan de ene kant het belang van reviews toeneemt dient aan de andere kant te worden gekeken naar de kwaliteit en de echtheid van de ervaring. Een review is een persoonlijke ervaring. De verwachting over de kwaliteit van het eten en drinken bij een Michelin-ster restaurant is anders dan bij een fastfood keten. Maar bij beide mag je een schoon toilet verwachten.

Feedback is belangrijk maar dan moet deze wel ergens op zijn gebaseerd. Een kritische review door te luide muziek in een hardrockcafé? Dan sla je de plank goed mis.

Met enige regelmaat zie je reviews langskomen waarbij je als lezer een vraagteken zet bij de verwachting van de reviewer. Gelukkig vinden de reacties op dit soort negatieve reviews steeds meer draagvlak bij de lezers. Zo ging een review op TripAdvisor viraal op sociale media.

Met de titel “Te duur en brutale medewerkers” trek je al snel de aandacht. Als de eerste zin “Deze plek is echt afschuwelijk” luidt, dan ga je er echt even goed voor zitten. De dame bestelde een glas warm water en een schijfje citroen en moest daar 2 pond voor betalen. Ook de reactie van de ober viel niet in goede aarde met een 1 ster review als gevolg.

De reactie op de review van de ondernemer is veelzeggend. Op een nette manier wordt uitleg gegeven waarom een kopje thee in zijn bistro eigenlijk qua prijs gelijk is aan een kopje warm water met een schijfje citroen zonder theezakje. Waar je in het verleden veel steun zag voor de reviewer zie je nu langzaam aan meer begrip ontstaan voor de ondernemer.

Deze mooie reactie van een ondernemer op een top Yelp reviewer willen we je niet onthouden:
“Ik geef je 1 ster omdat je zo slecht een bar of restaurant kan vinden die aan je verwachtingen kan voldoen. Ik geef je meer sterren als je nog een keer terugkomt en een drankje met me drinkt”.

Het zou mooi zijn als recensenten vanaf nu geen ondernemers meer chanteren met een goede review voor een gratis fles wijn en realistisch zijn in hun verwachtingen. Feedback blijft zeer gewenst en de steun op sociale media voor de ondernemers ook.

Actuele opinie: South Park laat zien dat Yelpers soms doorslaan met reviews
Bron afbeelding: Southpark.cc.com

Starten met reviews?
Weten wat er online over je wordt gezegd?
Hulp nodig bij de keuze van sociale mediakanalen?
Verbeteren van je reviewscore voor meer omzet?
Weten op welke websites je actief moet zijn?

 

Heb je 1 van bovenstaande vragen dan helpen we je graag!