Gedeelde ervaringen


De belangrijkste beïnvloeders van je reputatie worden ook wel stakeholders genoemd. De gedeelde ervaringen maken of breken je online reputatie.
Stakeholders kunnen in- en externe partijen zijn; denk aan medewerkers en mensen die in de directe omgeving van het bedrijf wonen. Hieronder de meest gebruikte groepen:
• Intern: directie, management, medewerkers, ondernemingsraad
• Financieel: aandeelhouders/vennoten, banken, crediteuren
• Proces gerelateerd: leveranciers, samenwerkingspartners, prospects, klanten en concurrenten
• Wettelijk: overheden (lokaal, provinciaal, nationaal), politiek en vakbonden
• Branche: bedrijfs-en productschappen, beroeps- en brancheorganisaties
• Opinie: traditionele media (radio, tv, krant, tijdschriften), sociale media en internet

Voor iedere strategie is het van belang om te weten waar je nu staat (nulmeting) en waar je over x maanden wil staan (doelstellingen). Start met het in kaart brengen van de stakeholders en stel vast wat de verschillende belangen zijn. Daarna kan je vaststellen of je op dit moment aan de verwachtingen van de belangrijkste beïnvloeders kan voldoen.

Wil je als bedrijf online je prospects en klanten overtuigen? Laat het werk dan aan anderen over. Reviews, sociale media, vergelijkingssites en blogs zijn prachtige bronnen en kosten je als onderneming geen geld. Tevens vertrouwen mensen een onafhankelijke bron meer dan de eigen marketingteksten.

Bang voor negatieve geluiden? In de basis is deze feedback de sleutel tot verbetering. In deze transparante wereld delen mensen steeds meer en komen echt slechte ervaringen van klanten keihard terug. Mensen delen immers ook om andere mensen te behoeden voor een miskoop. Overtref je de verwachting dan vertellen mensen dat graag.

De mond-tot-mondreclame is door de eenvoud van het online delen via sociale media alleen maar belangrijker geworden. Maak hier dus als bedrijf dankbaar gebruik van. Kijk nog eens kritisch naar je huidige marketing- en communicatiestrategie. Waardevolle tips en oplossingen liggen zonder aanzienlijke kosten op je te wachten. Gebruik ze in je voordeel!

De Rabobank adviseert haar ondernemende relaties om veel reviews te verzamelen. De weg die iemand aflegt naar een aankoop (customer journey), begint vaak online. Grote kans dat, lang voordat iemand bij jou een product of dienst afneemt, hij jouw bedrijf eerst op Google of een vergelijkingssite heeft gecheckt. Reden genoeg om te investeren in het vergaren van meer positieve online klantbeoordelingen (reviews). Wil je als bedrijf meer onder de aandacht komen bij internetbezoekers profileer je dan met positieve reviews. Hoe meer goede reviews, des te eerder zal iemand overwegen om voor je product of dienst te kiezen.

Wil je meer feedback van je gasten? Dit zijn de 3 belangrijkste tips:
1. Hou de vragenlijst kort, binnen 2 minuten moet je als deelnemer klaar zijn
2. Vraag het vlak na een bezoek of transactie
3. Maak de vragen passend op het type bezoek of transactie en maak de uitnodiging persoonlijk

Vaak wordt gedacht dat mensen vaak negatieve reviews schrijven maar de meerderheid van de mensen is juist positief in het delen van ervaringen.
Bron afbeelding: Travelnext.nl

Starten met reviews?
Weten wat er online over je wordt gezegd?
Hulp nodig bij de keuze van sociale mediakanalen?
Verbeteren van je reviewscore voor meer omzet?
Weten op welke websites je actief moet zijn?

 

Heb je 1 van bovenstaande vragen dan helpen we je graag!