Belang reviews:
Een review is de digitale vorm van de aloude mond-tot-mondreclame. Gebruikers gebruiken reviews om hun ervaringen met jouw product, dienst of bedrijf te beschrijven en te delen in hun netwerk. Van lovende recensies tot klachten. Een positieve reviewscore voor je bedrijf verhoogt de conversie. Door het snel en goed oplossen van klachten kunnen ook negatieve ervaringen uiteindelijk een positieve reviewscore opleveren.
Waarom is mond-tot-mond reclame belangrijk?
Andere mensen enthousiast over je product of dienst laten praten geeft nieuwe klanten. Vanuit een vertrouwensrelatie word je gepromoot. Juist het opbouwen van een vertrouwensrelatie kost normaal gesproken veel tijd en geld. Deze ambassadeurs fungeren dus als een gratis marketingcampagne. Tevens is de prijs vaak niet de belangrijkste factor voor de aanbeveling dus is de prijs minder belangrijk en maak je dus zowel minder kosten en meer marge.
Veel reviewers zijn serieuze en eerlijke mensen. Amazon heeft zelfs een “Hall of Fame” voor degenen die door andere gebruikers als meest waardevol zijn gevonden. Maar omdat reviews zo belangrijk zijn geworden voor het bedrijfsleven wordt er ook wel betaald voor online beoordelingen. Een aantal grote bedrijven – waaronder Samsung – zijn beboet voor het manipuleren of “faken” van hun eigen beoordelingen. Voor het reviews tijdperk ging je op zoek naar een slaapplaats of restaurant zonder dat je wist wat je zou krijgen. Zelden vond je een verborgen juweeltje. Reviews hebben dit een stuk makkelijker gemaakt.
Consumenten baseren een aankoop op 3 elementen (de beïnvloedingsmix):
- P: eerdere ervaringen
- M: informatie van de leverancier
- O: informatie van andere mensen
Zie de som van deze elementen als het getal 100. Hoe groter de invloed van 1 element des te lager wordt de invloed van de andere elementen. De afgelopen jaren zijn online reviews (O) voor bepaalde producten steeds belangrijker geworden. Hiermee neemt het belang van de informatie van de leverancier (M) en je eerdere ervaringen (P) dus af.
Markten waar steeds meer op de ervaringen van andere mensen wordt vertrouwd zijn sterk in beweging. Waar je een pak melk koopt op basis van eerdere eigen ervaringen, boek je een hotel of restaurant in het buitenland steeds vaker op ervaring van anderen.
Starten met reviews?
Weten wat er online over je wordt gezegd?
Hulp nodig bij de keuze van sociale mediakanalen?
Verbeteren van je reviewscore voor meer omzet?
Weten op welke websites je actief moet zijn?
Heb je 1 van bovenstaande vragen dan helpen we je graag!