Reputatie opbouwen


Hoe kan je nu het best je reputatie opbouwen?

Online reputatiemanagement gaat over het actief managen van je merk, bedrijf en identiteit op internet en sociale media. Dit houdt in dat je ook met negatieve feedback moet omgaan. Via allerlei sociale media hebben mensen de mogelijkheid gekregen om (ongezouten) hun mening te geven. Op internet kunnen positieve en negatieve ervaringen die ze online, maar ook zeker offline, hebben gehad met je product of dienst eenvoudig delen met de rest van de wereld. Met behulp van online reputatiemanagement ben je klaar om je voordeel te halen uit deze berichten en je merk te promoten.

Online reputatiemanagement is een proces. Het begint met het monitoren wat er online over je wordt gezegd. Vervolgens ga je evalueren en beoordelen wat de impact is van deze berichten. Het is vaak niet nodig, zo niet onmogelijk, om overal op te reageren, dus bepaal waar je prioriteit ligt. Iemand bedanken voor gegeven feedback is altijd prima. Het reageren op berichten zorgt voor betrokkenheid. Mensen die betrokken zijn bij je bedrijf hebben in de regel het beste met je voor en zijn vaak je ambassadeurs.

Je kan nog zoveel reclame maken maar in het tijdperk van sociale media en online reviews gaat het vooral om wat anderen over je zeggen. Een probleem bij het MKB is echter: Hoe krijg ik voldoende reviews? Hieronder staan 7 tips om mensen zover te krijgen om een review te schrijven:

Maak het schrijven van een review zo eenvoudig mogelijk

De gemiddelde klant gaat niet op internet zoeken waar hij over je bedrijf een review kan schrijven. Maak het ze daarom makkelijk. Plaats bijvoorbeeld een link op je eigen website, in je nieuwsbrief of in je e-mail handtekening.

Wees aanwezig op meerdere review websites

Iedereen heeft zijn of haar eigen favoriete reviewsite. Wellicht is het de site waar ze u als eerste hebben bekeken. Aanwezig zijn op relevante reviewwebsites is voor de klant comfortabel. Vraag klanten om een recensie achter te laten op hun favoriete site maar niet om de reviews op meerdere sites te schrijven.

Wees openhartig

Het vragen om beoordelingen is een onderdeel van het zakendoen anno nu. Je kan iets eenvoudigs zeggen als “Uw mening is belangrijk voor ons en voor andere klanten, we zijn u dus echt dankbaar als u een paar minuten heeft om uw ervaring te delen” of “Leest u online reviews? Wij doen dat wel en ook andere klanten. Dat is waarom we het leuk zouden vinden als u een paar minuten heeft om uw ervaring te delen”.

Denk aan je demografie

Millennials zijn al gewend aan het online delen van elke ervaring en dus die moet je niet te vaak vragen. Doe je dat wel dan zullen ze vooral geen review plaatsen. Oudere of minder sociale media geïnteresseerde klanten kan je best een herinnering versturen of aan de hand nemen.

Maak van recensenten je ambassadeurs

Een positieve beoordeling is geweldig voor uw bedrijf maar de werkelijke waarde ligt in de reviewer. Die persoon nam de tijd om de ervaring te schrijven en te delen. Deze relatie kan je verder benutten. Bijvoorbeeld door een video met testimonials van uw beste klanten. Niets vertelt een verhaal beter dan oprechte videoclips van echte mensen.

Wees voorzichtig met incentives

Velen beweren dat het aanbieden van elke vorm van stimulans voor het schrijven van een review vermeden moet worden omdat het de reviewer beïnvloedt. Maar het feit dat mensen de tijd nemen om een goede recensie te schrijven in hun drukke schema om andere mensen te informeren is wel een waardering waard. Het beste kan je een incentive (kleine blijk van waardering voor de inspanning) achteraf aanbieden zodat het geen invloed heeft gehad op de beslissing om een recensie te schrijven.

Negeer geen negatieve reviews

Terwijl je doel is om goede beoordelingen te werven kan je ook een mindere beoordeling ontvangen. Slechte recensies zijn een kans als je er goed mee om weet te gaan. Een ontevreden klant door de juiste aandacht tevreden stellen zorgt voor een nieuwe ambassadeur. Uiteindelijk wil je een geweldig product en bijbehorende klantervaring bieden. Als je hier alles voor doet, is er geen reden om hen niet te herinneren aan het belang van het delen van beoordelingen.

Online reputatie opbouwen doe je door het ontvangen van testimonials en reviews van gasten en klanten
Bron afbeelding: Unbounce.com

Starten met reviews?
Weten wat er online over je wordt gezegd?
Hulp nodig bij de keuze van sociale mediakanalen?
Verbeteren van je reviewscore voor meer omzet?
Weten op welke websites je actief moet zijn?

 

Heb je 1 van bovenstaande vragen dan helpen we je graag!